Page 21 - falcken

This is a SEO version of falcken. Click here to view full version

« Previous Page Table of Contents Next Page »
Falckleder bag
landsdækkende
brandmands-kampagne
Og lokale brandfolk i Nykøbing Mors har været modeller i en
kampagne, der har givet fot respons – ikke kun på Limfjordsøen.
Nykøbing Mors har vist vejen frem mod en ny tilgang af brand-
folk på landets brandstationer. Et kampagnemateriale har væ-
ret en stor succes – først på Mors, og senere i andre dele af lan-
det.
Stationsleder Helle Dam skrev teksten og de lokale brand-
folk stillede op til fotografering og kom med gode citater – og
så var den kampagne i hus i Nykøbing Mors. Med et fot PR-
materiale, der blev runddelt i 600 eksemplarer til alle lokale
virksomheder og husstande inden for en 5-minutters radius, og
ledsaget af radioreklamer i lokalradioen, er brandkorpset i Ny-
købing igen ved fuld styrke med 29 brandmænd, hvoraf en en-
kelt er kvinde – samt 2-3 helt nye på venteliste.
Brochurer og plakat var faktisk så fnt lavet, at det blev valgt
som udgangspunkt for den landsdækkende brandmands-kam-
pagne, der kører lige nu for at sikre bemandingen i fremtiden på
landets brandstationer.
- Det er vi selvfølgelig stolte af, fortæller stationsleder Helle
Damog brandstationsleder Hans Jørgen Fink fra NykøbingMors.
Også Falcks Personaleforening har sat et lille aftryk i den
landsdækkende kampagne, somkører i øjeblikket sammenmed
Beredskabsforbundet, for personaleforeningens bestyrelses-
medlem Bibbi Hyldahl og Kunstforeningens formand Claus Se-
jer Pedersen, der begge er deltidsbrandmænd i NykøbingMors,
er blandt de brandfolk, der pryder billedmaterialet og er cite-
ret i materialet.
Akkurat som mange andre steder havde Mors svært ved at
dække pladserne i brandkorpset. Flere store virksomheder
lukkede, folk fyttede og andre måtte sige fra, fordi de ville mi-
ste deres dagpenge ved at tage med til brand, så kampagnen
kom på det rette tidspunkt.
- Jeg hørte, der var penge i Beredskabsforbundet til en kam-
pagne, så jeg tog kontakt til forbundet og fk lavet teksten. Op-
rindeligt var det kun planlagt til Nordjylland, men blev så til en
landskampagne, fortæller Helle Dam, som omgående fk støtte
fra de lokale brandfolk på Mors, hvis der skulle fotograferes og
laves citater.
Meningen var lige fra starten, at materialet skulle vise mere
end fammehav og macho-mænd. Kampagnen skulle henvende
sig til helt almindelige mennesker, der har lyst til socialt sam-
menhold, personlig udvikling og gerne vil gøre noget for sam-
fundet, forklarer Helle Dam.
En af de nye brandmænd, der meldte sig, var Jesper Glint-
borg Larsen, 20, der er tømrerlærling. Han har ikke tidligere
haft særlig interesse i ”blå blink”, men ville gerne opleve sam-
menholdet og være med til at gøre en forskel.
- Jeg har allerede været med til brand for at ”holde kofange-
ren på brandbilen”, fortæller Jesper, som allerede har fået lyst
til mere. Han har efter tømreruddannelsen udsigt til en brand-
mandsuddannelse påBeredskabsforbundets kaserne i Thisted,
og hvis interessen stadig er der, vil han fortsætte over i red-
derfaget.
Helle Dam og Hans Jørgen Fink (t.h) fk stor succes med kam-
pagnemateriale, som nu er blevet landsdækkende og bl.a. fk
Jesper G. Larsen (t.v) ind som ny brandmand i Nykøbing Mors,
hvor der nu er venteliste