Med Falcken i Sønderjylland
Husker du vores soldatertid eller den-
gang vi kørte ambulance sammen?
Fælles oplevelser er altid et godt sam-
taleemne, og for langt de fleste bliver
det ved samtalen. Alle husker kampvog-
nen eller ambulancen, og så stopper det
der.
Men sådan er det ikke for ambulan-
ceredder Christoph Seutter på st.
Åbenrå. Den 36-årige tysk uddannede
redder nøjes ikke med at tale om sin sol-
datertid eller se på fotos fra dengang.
Han bygger i stedet en nøjagtig kopi af
netop den Leopard kampvogn, han havde
kommandoen over, da han var soldat i
den tyske hær. På samme måde har han
også bygget en helt nøjagtig kopi af den
militærhelikopter, han fløj med som pa-
ramediciner i Hamborg og hvor han sta-
dig gør tjeneste, når han har enten orlov
eller frihed fra jobbet i Åbenrå. Og alle
modeller bliver sat frem i stuen, så ven-
ner og gæster har en god anledning til at
spørge, hvad historien er bag de udstil-
lede fly, kampvogne eller sejlskibet ”The
Black Pearl” fra de berømte film om ”Pi-
rates of Caribbean”. Skibet har fået hæ-
derspladsen i stuen derhjemme i Schaf-
flund lige syd for grænsen, hvor Chri-
stoph bor, fordi det er det hidtil største
projekt han har involveret sig i. Model-
skibet, der ikke længere kan købes i en-
keltdele, er bl.a. monteret med 40 meter
tov. Sejlene var oprindelig i plast, men
dem skiftede han ud med et gammelt pu-
debetræk, som han selv malede.
Det er kort sagt detaljen, der optager
Christoph. Det ser man bl.a. også i den
model, der er bygget af helikopteren fra
militærhospitalet i Hamburg. Den findes
heller ikke som samlesæt. Christoph
måtte anskaffe sig tre forskellige heli-
koptersæt før han kunne samle delene
med det rigtige, medicinske udstyr. Skal
man samle modeller, så skal det gøres
korrekt, mener den tyske paramediciner,
der startede ved Falck i Åbenrå for fem
år siden. To år før var han på ferie på
Fanø og gik ind på st. Esbjerg og spurgte
om han kunne få en gammel brandhjelm
til sin samlerven i Tyskland. Kontakten
til de danske kolleger gjorde, at han
søgte godkendelse som paramediciner
herhjemme, og kort efter startede han
på sprogskole og derefter på st. Åbenrå
som behandler.
-Kan man tale lidt engelsk, tysk og
især plattysk, som vi gør i Nordtyskland,
så kan man ret hurtigt lære dansk, især
hernede i Sønderjylland, forklarer Chri-
stoph, som er faldet vældig godt til i det
danske redningsmiljø, især efter at han
er begyndt at forstå den »sorte« ambu-
lancehumor, som de danske ambulan-
cereddere er kendt for.
- For mig er modelbyggeriet et forsøg
på total afstressning. Når jeg er i gang
med en model er mit fokus på den, og alle
mine indsatser i ambulancen glider i bag-
grunden. En anden måde jeg også stres-
ser af er ved at skrive ommine indsatser
i en lille bog, som kun er beregnet til eget
brug. Men på den måde kan jeg flytte
tankerne over i min lille bog og koble ho-
vedet helt fra, forklarer ambulancebe-
handleren, der endnu ikke kan anvende
sin godkendelse som dansk paramedici-
ner i ambulancetjenesten, idet Falck ikke
har godkendt ham.
Byggede med bedstefar
Modelbygningen startede han for mere
end 20 år siden sammen med sin bedste-
far, der havde været tysk pilot under ver-
denskrigen. De to byggede et stort antal
tyske og amerikanske kampfly og senere
fik han en del bestillinger fra venner og
bekendte, der også ville have enmodel af
netop det militærkøretøj, de havde an-
vendt under militærtjenesten. Gennem
årene er det blevet til ca. 40 modelfly og
militære køretøjer og helikoptere. Det
næste projekt kunne godt blive red-
ningshelikopteren i Niebüll, fortæller
Christoph. Den findes ikke som model
samlesæt, så der skal virkelig improvi-
seres.
-Jeg ville prøve noget nyt, og fik også
godkendelse i Østrig og Schweiz og flere
andre lande, men jeg valgte at arbejde i
Danmark og her regner jeg med at blive.
Der er i øvrigt seks tyske reddere ansat i
Sønderjylland. Tre på st. Sønderborg, tre
i Åbenrå. De danske ambulancereddere
må ikke arbejde i Tyskland, men deres ty-
ske kolleger må gerne krydse grænsen.
På samme måde som Christoph søgte en
dansk tilladelse til at arbejde som red-
der herhjemme, kan danske kolleger
søge en tysk tilladelse, hvis man har ud-
længsel.
CHRISTOPH NØJES IKKE MED
FORTÆLLINGEN
Tysk redder i Åbenrå bygger nøjagtige modeller af den kampvogn, han
havde kommandoen over og den helikopter han fløj med i Hamburg. Det
er detaljen der gør forskellen
t
The Black Pearl – et verdenskendt pi-
ratskib. Christoph har været i Caribien,
så tanken lå lige for. 40 meter tov, 50 ar-
bejdstimer og 30 cigaretter om dagen,
så var skibet klar
Militærhelikopteren fra Hamburg, hvor
han stadig gør tjeneste
q