Page 4 - Demo
P. 4
FRA CORONAKRISE TIL KERNEFORRETNINGFalck Global Assistance har rejst sig fra coronakrisens skygge til rekordv%u00e6kst med over 600 medarbejdere, afdelinger i ni lande og 200.000 rejsende, der f%u00e5r hj%u00e6lp hvert %u00e5r (Foto: Falck).Falck Global Assistance (FGA) hj%u00e6lper hvert %u00e5r tusindvis af rejsende %u2013 men det er ogs%u00e5 noget af en rejse, selskabet selv har v%u00e6ret p%u00e5 de seneste %u00e5r.I coronatiden, hvor rejseaktiviteten var i bund, l%u00e5 FGA naturligt nok n%u00e6sten underdrejet, og forretningsenheden var endda ogs%u00e5 til salg i en periode.Men i dag er historien en helt anden: Oms%u00e6tningen boomer, der er afdelinger i ni lande, antallet af medarbejdere har passeret 600, og FGA er i dag st%u00f8rre end f%u00f8r Covid holdt sit indtog.- Det er en rigtig gl%u00e6delig udvikling. Vi er v%u00e6kstet s%u00e5 meget, at vi faktisk har holdt lidt igen med salget det seneste %u00e5rs tid for at kunne f%u00f8lge med. Fra at ligge p%u00e5 10 procent af den normale oms%u00e6tning under corona og at v%u00e6re til salg, er vi i dag en del af kerneforretningen, konstaterer en tilfreds Sune Vibits, Nordic Operations Director i FGA.Selskabet %u2013 som internt i Falck kaldes TSA, Travel & Security Assistance %u2013 arbejder for nogle af de st%u00f8rste nordiske forsikringsselskaber %u2013 samt erhvervskunder, som har brug for rejse- og sikkerhedsassistance til deres medarbejdere.Dyrt uden d%u00e6kningI forhold til almindelige rejsende er der tre faser, fort%u00e6ller Sune Vibits. - Inden man tager ud at rejse, kan man f%u00e5 lavet en s%u00e5kaldt medicinsk forh%u00e5ndsvurdering. For eksempel mennesker med kroniske lidelser eller som lige er kommet til skade, kan f%u00e5 en afklaring p%u00e5, om rejseforsikringen d%u00e6kker, hvis de rejser ud %u2013 i Danmark har vi en snes sygeplejersker, som varetager dette omr%u00e5de. Det kan blive rigtig dyrt, hvis man rejser uden at v%u00e6re d%u00e6kket korrekt %u2013 eksempelvis koster ambulanceflyvning fra Thailand eller USA typisk op imod en million kroner, plus behandlingsudgifter.- Desuden driver vi en r%u00e6kke alarmcentraler, hvor man kan f%u00e5 hj%u00e6lp under rejsen, hvis man for eksempel bliver syg eller kommer til skade. Og endelig har vi en skadeafdeling, hvor vi p%u00e5 vegne af forsikringsselskaberne d%u00e6kker udl%u00e6g til medicin, kompensation for %u00f8delagt ferie og s%u00e5 videre.V%u00e6kst p%u00e5 erhvervsomr%u00e5detErhvervskunderne, B2B-omr%u00e5det, er en mindre del af forretningen, men det er samtidig d%u00e9r, Sune Vibits forventer den st%u00f8rste v%u00e6kst de kommende %u00e5r.- Vi har aftaler med for eksempel store koncerner, at n%u00e5r deres medarbejdere rejser ud, s%u00e5 er det os, der h%u00e5ndterer dem, stiller alarmcentral til r%u00e5dighed etc. Vi har ogs%u00e5 security services: Hvis medarbejdere skal udsendes eller udstationeres i usikre omr%u00e5der, s%u00e5 skal man forberede sig godt. Vi udarbejder landerapporter, og vi laver kurser i travel awareness; hvad skal man v%u00e6re forberedt p%u00e5, hvordan skal man opf%u00f8re sig, hvordan med transport, hvilket hotel b%u00f8r man booke og s%u00e5 videre.Som et eksempel p%u00e5 en kompleks B2B-case n%u00e6vner Sune Vibits en indsats i 4 %u2022 FALCKEN